Un
elaborador del Priorat articula una plataforma nacional que integra
la venda on-line a preu de celler i la difusió de la cultura
vinícola
Vidirecte.cat
és una nova plataforma virtual de venda
de vi, cerveses i licors catalans a Catalunya que neix amb la
voluntat de posar en contacte consumidor i elaborador a través de la
xarxa, sense intermediaris ni sobrecostos en el preu del producte.
Actualment,
l’atomització
de la producció (centenars
de cellers) i el fet que al canal tradicional de distribució, molt
més concentrat, no li resulta assumible fer arribar tota aquesta
producció a la xarxa de botigues de venda al menor, generen la
necessitat d’arribar
directament al client
final.
Alhora Vidirecte.cat vol ser també un referent
informatiu del món i la cultura del vi,
amb un espai web que exerceix de divulgador de les virtuts i els
reptes del sector vinícola català, amb notícies pròpies i de
tercers, i alhora de canal de difusió dels cellers. Amb aquesta
doble aposta, Vidirecte.cat vol esdevenir el lloc comú a la xarxa de
tots els cellers de totes les denominacions d’origen, tant a nivell
comercial com informatiu.
El projecte
neix al Camp de Tarragona amb la participació inicial d’una
setantena d’elaboradors (ofereix actualment un centenar de
productes) de diferents denominacions d’origen i regions
productores de Catalunya, amb l’objectiu d’anar creixent i
abastar totes les regions
vitivinícoles del país i articular una
àmplia oferta de cerveses
i licors del país. S’autoimposa ser una
plataforma molt dinàmica
quant a l'oferta i s'adreça al consumidor final però també a
professionals de la restauració i del comerç, que també poden
adquirir el producte on-line en les mateixes condicions que els
oferiria el celler.
Vidirecte.cat
té les oficines i la plataforma logística a Alcover
i el seu promotor inicial és el vinicultor de la DOQ Priorat Xavi
Buil. Està finançat íntegrament amb capital privat, amb petites
aportacions de diversos socis, i dóna feina directa a deu
treballadors.
Els pilars
del projecte són tres:
- FACILITAR L’ACCÉS A UNA OFERTA MÚLTIPLE I DIVERSA de vins, cava, cerveses i licors. El projecte neix arran de constatar una problemàtica al sector vinícola en termes d’accessibilitat: el consumidor no té al seu abast productes que desitjaria adquirir, o bé al productor li és difícil tenir presència arreu del país.
- PROMOURE EL CONSUM DE VI CATALÀ DE PROXIMITAT. Darrerament alguns dels agents del sector del vi a Catalunya han augurat un creixement del consum de vi català al país. Partim d'una situació en què el vi català només suposa poc més del 30% del vi consumit a Catalunya, i en què a Catalunya només es consumeix el 15% del vi produït per les 12 denominacions d’origen. Catalunya és un cas atípic en el sentit que malgrat tenir uns elevats estàndars de qualitat, quantitat i diversitat, el consum nacional de vi propi és minoritari. Per tant, l’increment en el consum català de vi català és la tendència lògica (a l'alça tot i el descens en el consum per càpita de vi, que ara se situa en uns 13,5 litres per persona i any), però necessita d’eines de país, encara que provinguin del sector privat, com és el cas.
- VENDA DIRECTA A PREU DE CELLER, sense intermediaris. El sistema de Vidirecte.cat optimitza el procés comercialitzador i dóna tot el control a l’elaborador. És la botiga on-line de tots els cellers que comparteixin la filosofia de la plataforma. Vidirecte.cat respecta la política de preus del celler i la seva potestat de fixar els preus finals de venda al públic o al minorista. Alhora, vidirecte.cat optimitza el procés logístic i comercialitzador minimitzant l'impacte que el marge comercial genera sobre el preu final que suporta el consumidor. Es tracta d’una botiga de botigues que no pretén tutelar sinó facilitar el consum.
SERVEI
PERSONALITZAT D’ASSESSORAMENT . Hi ha
diferents maneres de trobar un vi: anar directament a buscar una
referència; remenar amb els paràmetres del cercador o deixar-se
aconsellar. La plataforma permet conèixer els detalls de cada
producte, trobar el vi que més s’escau per al gust personal i
l’assessorament per
telèfon i xat amb l’equip d’experts,
com en una botiga tradicional. L’eina més revolucionària és El
SOMMELIER VIRTUAL, a la secció El teu
sommelier, en què el consumidor filtra les seves necessitats
especificant per exemple quins ingredients farà servir per cuinar i
quins són els aromes i la intensitat del vi que prefereix.
ENVIAMENT
GRATUÏT EN LES MILLORS CONDICIONS. La
compra es formalitza a través de la xarxa amb totes les garanties de
seguretat i s’envia el producte a
domicili sense cap cost addicional.
L'usuari pot tenir les ampolles a casa entre 24 i 72 hores després
d'haver fet la comanda des de qualsevol punt del país. La botiga
permet realitzar comandes on-line de vins i cerveses a particulars i
empreses, amb un mínim de 30 euros per compra. El transport de tots
els productes a domicili i totalment gratuït és el que converteix
el sistema en un projecte innovador i temptador, que pot suposar una
autèntica revolució de la compra per internet. A més a més,
l’estoc s’emmagatzema
en un espai climatitzat, en les millors
condicions perquè el producte es rebi en bon estat. Aquesta
prestació evita al celler o al majorista la gestió d’aquest
estoc.
PROMOCIÓ
DE LA CULTURA DEL VI. Vidirecte.cat no es
limita ni de bon tros a la seva activitat comercial, sinó que
ofereix un portal amb seccions de notícies
i esdeveniments relacionats amb el vi,
cava, cervesa i licors, actualitzades diàriament. A més a més, el
lloc web també integra enoeines
per facilitar la relació del consumidor amb el vi, amb la qual cosa
també es fa més accessible i assequible el bon vi al gran públic.
Les primeres quatre enoeines que s’hi inclouran són una aplicació
sobre varietats de raïm, i tres que ja estan operatives: un
localitzador de les denominacions d’origen; la guia de tast i un
assistent de maridatge que dóna pautes generals i concretes per
assegurar una bona combinació entre vi i gastronomia. Els usuaris
registrats també poden valorar els vins i compartir
experiències, també amb els propis
elaboradors, que són els qui rebran directament tots els comentaris
que es facin a les fitxes dels seus productes.
Els
celleristes: “Els petits hi hem de ser-hi”
Vidirecte.cat
es va presentar formalment en un acte públic a l’auditori del
Museu de les Cultures del Vi de Vilafranca del Penedès, en què els
impulsors de la plataforma van desgranar els eixos de la seva
filosofia i on també van rebre l’aval d’alguns dels cellers que
ja s’han adherit a la plataforma. Així, Marco Bernava, del celler
Bernaví de la Terra Alta, manifestava que la irrupció de Vidirecte
ha posat a disposició dels cellers una eina bàsica per fer
distribució arreu “en un
moment en què el vi no és un producte de primera necessitat”.
“Avui cal establir
sinèrgies i estratègies de col·laboració i Vidirecte.cat ens dóna
una logística senzilla i una transparència en el tracte en favor
d’una intermediació innovadora”, va
valorar. També va subratllar la vessant comunicativa de la nova
plataforma: “Allà hi
podem dir la nostra”.
Per
la seva banda, Ramon Giró, del Penedès, va destacar l’aportació
de Vidirecte.cat a les expectatives dels cellers més petits,
d’aquells als quals costa més arribar a mercats amplis. “La
possibilitat d’abastar tot el mercat català ens facilita moltíssim
la feina”, va dir, després d’explicar
que el seu celler havia apostat prèviament pel comerç electrònic
però en oferir un ventall de productes limitat a la producció
pròpia, no havia tingut prou èxit. “Vidirecte.cat
és una manera d’arribar a tot arreu i com a mínim els cellers
petits, crec que hi hem de ser”, va
concloure.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada