dijous, 6 de setembre del 2012

L'ampolla de vi: Formes, tamanys i colors

L'ampolla, a més de ser un dels millors recipients per a la conservació del vi, ens aporta una gran quantitat d'informació sobre el vi que conté.
Les formes de les ampolles gairebé sempre són concebudes amb criteris enològics i no estètics, és a dir, que si les ampolles de vi tenen una forma determinada no és per pur caprici del fabricant, sinó per millorar la conservació del vi, mantenint sempre unes formes arrodonides , sense arestes, perquè, en opinió dels que entenen d'això, el vi evoluciona de manera més favorable en absència de cantonades, a part de ser molt més fàcil la seva elaboració i facilitar una posterior neteja per a la seva reutilització.

A part, és clar, sempre hi ha també un component estètic, però mai s'ha d'oblidar que la maduració del vi continua a l'ampolla. En l'ampolla ben tapada, amb un suro sa, es produeix una reducció que desenvolupa el bouquet del vi, harmonitzant i arrodonint. Des del segle XVIII, el sentit de la funcionalitat, el costum i la manejabilitat han jugat també en detriment de formes més barroques i han anat definint unes línies pràctiques i lògiques per a les ampolles que es comercialitzen.

L'ampolla no es va començar a usar per envasar vi fins al segle XVII, ja que amb anterioritat a aquest període s'empraven altres materials com ara àmfores de fang, budells d'animals o barrils de fusta.
Avui dia, el vi s'envasa majoritàriament en ampolles de vidre, encara que existeixen altres materials com brics o llaunes especials per a vi, cap d'aquests és aconsellable per a conservar el vi per llarg temps.

Pel que fa l'ampolla, es poden classificar en funció de la forma, tamany i color.

A. FORMA:
Hi han tantes com els embotelladors vulguin. Però podríem fer un breu repàs pels més comuns que trobem al mercat.
 
- Bordelesa: La més comuna de totes. En ser cilíndrica, permet l'emmagatzematge dels vins en posició horitzontal sense cap problema. En servir el vi, l'ampolla bordelesa permet aturar el trànsit del vi en el moment en que els pòsits del vi s'acumulen en aquesta concavitat, en el cas que els presentés, abans d'accedir a la copa. 
- Borgonya: El disseny més antic de les que es coneixen. Pren el seu nom de la regió on es va crear. Ampla i de coll molt llarg (presenta les espatlles en pendent), el que li confereix un aire estilitzat.
- Chianti: ampolla curta amb forma de pantxa i coberta de palla (original d'Itàlia).
Formes de les ampolles
- Rodano (Roine): Similar en estil a borgonyona, però no tan gruixuda. A més, algunes poden portar un escut d'armes sobre el coll, en particular pel Château de la Gardine a Châteauneuf-du-Pape considerada per les revistes especialitzades en diverses ocasions com l'ampolla més lletja del món, de forma bombada i irregular, no cap en cap boteller ni enlloc. 
- Cava o Champagne: De espatlles baixes i parets molt gruixudes, compta amb un buit a la seva base per resistir millor la pressió dels vins escumosos. Molt ampla, verd fosc amb fons còncau i més gruix de vidre per resistir la pressió (tres vegades la pressió dins d'un pneumàtic mig) que el bombolles líquid exerceix sobre ella.  
- Mosel i Alsàcia: Ampolla prima, més estreta que altres estils, també molt més alta, amb una costa molt afable a les espatlles. El seu vidre verd acull gairebé sempre vins blancs i rosats és d'origen alsacià-germànic. Tots els vins d'Alsàcia han d'anar embotellats per llei a l'ampolla tipus flauta alemanya, que també s'empra habitualment per a vins secs i dolços de Riesling o per varietats de raïm aromàtiques com la Gewurztraminer.
- Rhin o Renana: El Vi del Rhin és una ampolla semblant en la forma a l'ampolla de Mosel / Alsàcia. El tret de distinció principal és el vidre, que tradicionalment és acolorit el marró. Els cristalls de vi tradicionals del Mosel i el Rhin reflecteixen això, tenint tiges verdes i marrons respectivament. Una altra vegada, però, l'estil de vi pot variar, i requereixen poc coneixement d'etiqueta.
- Troncocónica: de flauta, d'espatlles rectes, amb imitació moltes vegades a ampolles antigues.  
- Xerez: Molt similar a la bordelesa, és però una aportació espanyola. Presenta un bombament al coll i un coll en dues fases.


 


B. TAMANY: 
L'ampolla clàssica és de 75 cl.  
Però els comerciants de la zona de la champagne van normalitzar al segle XIX una sèrie d'ampolles de diferents capacitats, a les quals recentment s'han afegit quatre grandàries enormes (salomón, sobirans, etc.):
Els noms de les ampolles superiors al Magnum vénen de reis de la Bíblia excepte el Sobirà i el Primat.

Quant a la mida és important saber que influeix de manera considerable en l'envelliment i conservació del vi. L'evolució del vi és més lenta a mesura que augmenta la grandària de l'ampolla.

Tamany de les ampolles
- Vuitè: de 9,4 cl (en desús)
- Q
uart: de 18,75 o 20 cl, que a Espanya s'anomena "benjamí",
-
Mitjana: 37,5 cl
- M
edium: 60 cl (en desús)
-
Ampolla clàssica: 75 cl
- M
agnum: 1,5 L (2 ampolles)

- Jeroboam: 3 L (4 ampolles)
- Réhoboam: 4,5 L (6 ampolles)
- Mathusalem,: 6 L (8 ampolles)
- S
almanazar: 9 L (12 ampolles)
- B
althazar: 12 L (16 ampolles)
- Na
buchodonosor: 15 L (20 ampolles)
- S
alomón / Melchior: 18 L (24 ampolles)
- S
ouverain: 26,25 L (35 ampolles)
-
Primat: 27 L (36 ampolles)

- Melchizédec: 30 L (40 ampolles)
  


C. COLOR: 


En funció de la coloració que el vidre adopti el vi és susceptible d'evolucionar de diferent manera. En vidre verd el vi evolucionarà de manera més lenta que ho faria en vidre transparent, ja que la capacitat del vidre verd per repel·lir diferents radiacions de l'espectre és molt superior a la del incolor.
Inicialment va ser la casualitat la que va acabar derivant en la coloració del vidre disposat per embotellar el vi. Els primers vidres eren ambars perquè les matèries primeres que utilitzaven els bufadors venien carregades d'impureses, pel que havien de recórrer a elements purificadors com el manganès, que llançaven tonalitats fosques al producte final.

Color de les ampolles

El color de les ampolles de vi pot variar, des d'un translúcid perfecte a tons de verd i groc. 
Avui dia, l'elecció del color del vidre està vinculada a objectius mercantils. El color del vidre de l'ampolla es tria doncs per ressaltar el color, els matisos i els reflexos dels vins.
Penseu que l'ampolla del Mar de Frades és de color blau

Els colors emprats tradicionalment per a les ampolles:

- Verd fosc: per als vins negres (Bordeus, Borgonya, Roine...)

- Verd clar: per als vins blancs secs (Mosel·la, Alsàcia...)
- Ambar: per als vins blancs
- Transparents: per als vins dolços i últimament també els blancs....

 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada